ساخت پادکست به زبان ساده همراه با هشتپاد

ساخت پادکست به زبان ساده! قبل از ایجاد پادکست به چه اصولی توجه کنیم؟

پادکست چیزی هست که این روز ها خیلی باب شده و اغلب افرادی که دوست دارن در زمینه وب به تولید محتوا بپردازند، دوست دارند به ساخت پادکست هم روی بیارند. اما واقعا ساخت پادکست چقدر دردسر داره؟ چطور میشه یک پادکست حرفه ای ایجاد کرد؟ آیا کار سختی هست؟ با هشتپاد همراه باشید!

در سه مقاله به دنبال هم دیگه ما قرار هست با هم دیگه از سیر تا پیاز ساخت پادکست و بررسی کنیم. در این مقاله به عنوان اولین مقاله این سری به سراغ اتفاقاتی میرویم، که قبل از ساخت پادکست می افته!

ما در اینجا میخواهیم کنار هم برنامه ریزی های مربوط به ساخت پادکست رو در نظر بگیریم و ببینیم قبل از این که اصلا میکروفون رو روشن کنیم و به ساخت پادکست بپردازیم، باید چه کارهایی انجام بدهیم.

برنامه ریزی برای ساخت پادکست

در اینجا برنامه ریزی خیلی پیچیده نیست. در واقع بیشتر قدم هایی که در این قسمت بر میداریم برای شناخت مخاطبمون و ارتباط با اون مخاطب هست. به هر حال زمانی که شما به ساخت پادکست مشغول میشوید، قرار هست شنونده ای داشته باشید و فردی اون رو گوش بده!

در قدم اول میخواهیم چند سوال بنیادی رو بررسی کنیم که نقطه شروعی برای برنامه ریزی ما محسوب میشه!

پادکست شما برای چیست ؟

اولین سوال بنیادی! چرا میخواهید پادکست بسازید ؟

یک فریلنسر، یک صاحب کسب و کار و شاید هم یک مدیر میانی امور بازاریابی هستید؟ اگر اینطور هست شاید ساخت پادکست را به عنوان روشی برای افزایش قدرت اظهار نظرتان بین مخاطبان دیده اید. میخواهید معروف تر بشوید و به شبکه سازی با حرف هایی که درون اپیزود های پادکستتان میزنید بپردازید.

شاید هم به دنبال این هستید که پادکست ساختن را نه به عنوان یک فعالیت جدی بلکه به عنوان یک فعالیت جانبی، کنار کارهای اصلی خود دنبال کنید و مجموعه ای از طرفدار برای خودتان شکل بدهید.

هرچه که هست، خیلی مهم است که قبل از شروع هر کاری برای ساخت پادکست “چرایی” خود را کشف کنید. شما میبایست بدانید برای چه در حال ایجاد پادکست هستید و در تمام مسیر این کار آن را در ذهن خود داشته باشید. چون این چرایی شما است که مشخص می کند آیا یک موضوع برای ساخت پادکست خوب است یا خیر!

در هر حال یادتان باشد شما می بایست به موضوع خود وفادار باشید. با این کار به مخاطبین خود نشان میدهید که یک خط اصولی و درست را طی می کنید و کانال ساخت پادکست شما “تمرکز” دارد. چیزی که امروزه و در کانال های حرفه ای دیده میشود. پس شما نیز از ابتدای راه حرفه ای کارتان را شروع کنید.

برای چه کسی به ساخت پادکست می پردازید؟

این سوال هم به اندازه سوال قبلی مهم و حیاتی است.

شما برای چه کسی در حال ساخت پادکست هستید؟
شما برای چه کسی در حال ساخت پادکست هستید؟

بگذارید یک موضوع رو در ابتدای راه شما برایتان روشن کنیم. اصلا به دنبال این نباشید که تمام افراد دنیا را به عنوان مخاطب دور خودتان جمع کنید و پادکستی بسازید که به درد همه بخورد. نه تنها این کار نشدنی است بلکه تمرکز، انرژی و توان شما را، آن هم درست در ابتدای راه ساخت پادکست ، هدر می دهد.

به جای این کار، برای خودتان طیف خاصی از مخاطبان را مشخص کنید. با توجه به چرایی خود تعریف کنید که دقیقا چه کاربرانی می خواهند پادکست شما را گوش بدهند و برای آنها و سوالاتشان پادکست تولید کنید.

یک روش فوق العاده جذاب برای این که تشخیص دهید که چه کاربرانی به پادکست شما گوش می دهند. یا میخواهید چه افرادی را به سمت کانال خودتان جذب کنید. نوشتن یک پرسونا است.

برای نوشتن پرسونا یک کاربر خیالی که کاربر هدف اصلی شما محسوب میشود را در ذهنتان در نظر بگیرید و سعی کنید تمام مشخصات وی را روی کاغذ بیاورید. از این که چه می پوشد؟ در اینستاگرام چه پیج هایی را دنبال می کند؟ در وقت آزادش به انجام چه کارهایی مشغول است؟ چه برنامه هایی روی گوشی خود دارد؟ چقدر پادکست گوش میدهد ؟ و…

هرچقدر این سوالات کامل تر باشد شما مخاطب هدف خود را محدود تر اما دقیق تر کرده اید. یادتان باشد. هدف این است که در ابتدا برای افراد کمی پادکست تولید کنیم. سپس به مرور زمان و با گرفتن بازخورد از آنها پادکست های خود را بهتر کنیم و آرام آرام مخاطبین هدف خود را هم بیشتر کنیم.

چرا به پادکست شما باید گوش دهیم؟

در مرحله آخر از برنامه ریزی، بعد از این که مشخص کردیم ما که هستیم و برای چه کسانی به ساخت پادکست می پردازیم، حالا باید مشخص کنیم که اصلا مخاطبان مشخص شده چرا باید به پادکست های ما گوش بدهند.

وقتی که کار ساخت پادکست را میخواهید شروع کنید، چه هدفی را دنبال میکنید. میخواهید به مخاطبان خود چه کمکی بکنید و چگونه این کمک را به آنها عرضه میکنید.

برای مثال پادکست های جو روگان را اغلب افراد گوش میدهند چون خودمانی و بدون تعارفات رسانه ای است. سخنرانی های تد را گوش میکنند چون که کوتاه و پر مغز است.

من مخاطب چرا باید به پادکست شما گوش بدهم؟ آیا دلیلی برای من دارید تا به سمت پادکست شما جذب بشوم؟

شما با این کار نه تنها به آنها یک دلیل برای گوش دادن پادکستتان می دهید، بلکه مخاطبان خود را مجاب می کنید که در آینده بیشتر برگردند و به پادکست های شما گوش بدهند.

فرض کنید شما یک مربی ورزشی هستید ( کیستی ) و برای افرادی که به دنبال بدنسازی و کاهش وزن هستند پادکست تولید میکنید ( مخاطبین هدف ) و دلیلی که باعث میشود افراد به این پادکست ها گوش بدهند این هست که تم انگیزشی دارند و به خاطر ساده بودن و همینطور داشتن اپیزود های متنوع و کوتاه می توانند در باشگاه و هنگام ورزش به آنها گوش بدهند تا انگیزه و انرژی مضاعف بگیرند ( چرایی )

قبل از ساخت پادکست دقیقا مانند پاراگراف بالا، بیایید چیستی، دامنه مخاطبین و چرایی پادکست خودتان را مشخص کنید. این کار به شما کمک میکند تا قالبی داشته باشید و در این قالب به ساخت پادکست بپردازید و بتوانید آن را توسعه بدهید.

اسم شما چیست ؟

در مرحله آخر از برنامه ریزی ساخت پادکست ، حالا که فهمیدیم چکار میخواهیم انجام بدهیم، به سراغ این میرویم تا یک اسم برای کانال خودمان انتخاب کنیم. برای انتخاب اسم می توان از قالب های زیر کمک گرفت:

اسمی انتخاب کنید که هوشمندانه باشد

اگر به پادکست های مدیریتی علاقه مند باشید، اسم پادکست 10 صبح که هر اپیزود آن راس این ساعت منتشر میشود، یا پادکست استارت آپ 360 ، که به تمامی مسائل مربوط به یک استارت آپ اشاره میکند ( 360 اشاره به زاویه دید این پادکست دارد ) را شنیده اید.

این پادکست ها برای اسم گذاری از یک اسم خلاقانه و نو بهره برده اند. اسمی که ساده است، راحت در ذهن می ماند و از همه مهم تر هوشمندانه به یکی از ویژگی های مهم آنها ( که اغلب همان چرایی پادکست هست ) می پردازد.

برای پادکست خود یک اسم جذاب انتخاب کنید
برای پادکست خود یک اسم جذاب انتخاب کنید

شما نیز برای اسم گذاری می توانید نگاهی به پاراگرافی که برای پادکست خود تعریف کرده اید بپردازید و یک اسم هوشمندانه برای ساخت پادکست در نظر بگیرید!

راستی میدونید اسم هشتپاد چه معنایی میده؟ به نظرتون اصلا اسم خوبی هست؟ نظرتون رو با ما درمیون بگذارید.

خودتان را برند کنید

معروف ترین پادکست دنیا را جو روگان می سازد. یک پادکست ساز حرفه ای که اسم پادکست هم اسم خودش است. او تصمیم گرفت به جای این که بیاید و در باب این صحبت کند که پادکست هایش چه ویژگی هایی دارد، بیاید و اسم خودش را بر روی پادکست های خودش بگذارد. یادتان باشد، شما هم می توانید با اشاره ای به اسم خود پادکستی جدید را خلق کنید.

این مراحل هیچ خروجی ای برای ما ندارند. به جز یک پاراگراف و یک اسم. اما یادتان باشد که همین پاراگراف و همین اسم، به تنهایی زیرساختی را برای پادکست ما تشکیل می دهند که قرار است تمام قسمت ها و فصل های این پادکست بر روی آن سوار بشود.

پس به نکاتی که در این مقاله در خصوص مراحلی پیش از ساخت پادکست گفته شد، توجه کنید و خانه پادکست هایتان ( که قرار است در بخش های بعدی به سراغ مراحل اصلی تر برویم ) را روی آب بنا نکنید!

درباره‌ی مهدی وفایی

نویسنده‌ای عاشق کتاب صوتی، پادکست و پادکست‌سازی

همچنین ببینید

در برنامه ریزی ساخت پادکست باید به چه نکاتی توجه بشود؟ منتشر شده توسط هشتپاد

برنامه ریزی ساخت پادکست! خشت اول پادکست شما!

در مرحله قبلی ساخت پادکست از وبسایت هشتپاد به این نکته اشاره کردیم که قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *