پادکست چنل بی

پادکست چنل بی

پادکست چنل‌بی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی است. پادکستی که در اپیزودهای بیش از یک ساعته، به روایت گزارش‌های طولانی از منابع معتبر انگلیسی زبان می‌پردازد؛ گزارش هایی مستند از اتفاقات واقعی اما عجیب و کمتر شنیده شده. علی بندری در پادکست چنل‌بی، هنر قصه‌گویی را با «روزنامه‌نگاری تحقیقی» و «گزارش‌نویسی بلند» تلفیق کرده است. پادکستی که هر بار راوی ماجرایی تازه و مستند می‌شود. هر قسمت یک شروع مشترک دارد: «سلام من علی بندری هستم و این اپیزودی از پادکست چنل‌بی. پادکستی که در اون من هر بار گزارشی رو که در یک رسانه معتبر انگلیسی زبان منتشر شده به فارسی برای شما تعریف می‌کنم.»

علی بندری با پادکست چنل‌بی ثابت کرد که می‌شود فقط با صدا و قصه‌گویی، و بدون زیرنویس و عکس و ویدئو، مخاطب را درگیر روایت‌های واقعی کرد. پادکست چنل بی به واسطه‌ی حضور علی بندری و آهنگسازی و تدوین صدای امید صدیق‌فر، مخاطب را عمیقا درگیر داستان می‌کند و با هر روایت، احساسات و هیجانات خاصی را در مخاطب زنده می‌کند.

بخشی از کیفیت بالای چنل بی ناشی از نحوه انتخاب گزارش‌ها و نویسنده‌های آنهاست. نویسنده‌هایی که خودشان به تنهایی نشان داده‌اند که حتی فقط با استفاده از متن‌ هم می‌توان تجربه‌ای همانند یک مستند چندبعدی برای مخاطب به ارمغان آورد. گزارش‌هایی چندين هزارکلمه‌ای که مخاطب را تا نقطه‌ی پایان با خود همراه می‌کنند.

و حالا چنین گزارش‌هایی را تحویل تیم چنل‌بی دهید تا با صدا و روایتی در خور، در گوش مخاطب طنین‌انداز شود.

 

علی بندری، خالق پادکست چنل‌بی

علی بندری فقط صاحب صدای چنل‌بی نیست، بلکه او خود چنل‌بی‌ست.

علی بندری از خودش در پادکست حرفی نمی‌زند و چیزی اضافه نمی‌کند اما امضایش را می‌توان در صدا و روایت ماجراهایی که تعریف می‌کند، پیدا کرد.

بندری از سال‌ها قبل از اینکه چنل‌بی را شروع کند، مخاطب پادکست‌های انگلیسی‌زبان بوده و قبل از خلق چنل‌بی، با اینکه مطمئن نبوده چه پادکستی می‌خواهد بسازد، اما فکر ساختن یک پادکست به زبان فارسی را در ذهنش می پرورانده است.

داستان تولد چنل‌بی برمی‌گردد به تلاقی مسیر علی‌بندری و سایت ناملیک که تازه تأسیس شده بود و محتوای صوتی منتشر می‌کرد. آنجا بود که علی‌بندری به سازندگان ناملیک پیشنهاد انتشار یک پادکست به زبان فارسی را داد و همین پیشنهاد منجر شد به همکاری ناملیک و علی‌بندری در ساخت اولین اپیزود چنل‌بی.

« ما پنج بچه بودیم و همه با هم در یک اتاق می خوابیدیم. ما مجله کیهان بچه ها می خوانـدیم که مـادرم می خرید.»

در شرایطی که خریـد این نشـریات در آن سال‌ها ساده نبود و نمی شـد مجله روز و روزنامه ها را در شهرستانی مثل لنگرود، زادگاه علی بندری، به موقع داشت.

« به این دلیل که از بقیه بزرگتر بودم و  زودتر باسواد شـده بودم، من عین آن چیزی که خوانـده بودم را برای خواهربرادرهـایم تعریف می کردم. یـادم هست داسـتان هـای شاهنامه منتشـر می شد، مثلا قصه رسـتم و سـهراب. بعـدا متوجه شـدم عین این کار را در«چنل بی» امروز انجام می دهم، یعنی چیزی را می خوانم و برای بقیه تعریف می کنم.

آن زمـان خـواهر وبرادرهـای کـوچکم بودنـد کـه سـواد نداشـتند و مـن برایشـان قصـه می گفتـم و امروز هـم کسـانی هسـتند کـه نمی تواننـد بـه هردلیلی کتـاب بخوانند یا دوست دارند داستان را صوتی گوش دهند و من این کار را برایشان انجام می دهم.»

امید صدیق‌فر و نحوه ساخت پادکست چنل‌بی

امید صدیق‌فر طراح صوتی پادکست است. امضای امید صدیق‌فر در پادکست چنل بی را به روایت علی بندری بخوانید:

«از وقتیکه قصه انتخاب میشود، امید در جریان قصه است و ما شروع میکنیم باهم به حرف زدن که حالا قصه را نویسنده اینگونه تعریف کرده، از الف رسیده به ب و بعد رسیده به جیم؛ آیا ما هم همینطور تعریف کنیم یا اینکه ما یک مقدار از جیم را قایم کنیم و بگذاریم بعد از دال بگوییم؟ با این ملاحظات من می روم ضبط میکنم و بعد من این فایل خام را به امید میدهم، و این فایل خام برای یک پادکست یک ‌ساعته ممکن است سه ساعت باشد.

امید با توجه به اینکه قصه را قبلا خوانده و فضا را میداند، در این مدت فکر می‌کند که موزیک را چه بگذاریم که به حال و هوا بیاید. هم فضاسازی کند هم اینکه بالاخره یک  شخصیتی از موزیک« چنل بی» الآن به وجود آمده که می‌خواهد آن را رعایت کند.

امید معیارهای خیلی دقیقی دارد. موزیک  انتخاب می کند، بعد ویرایش میکند و کات می‌زند و تدوین می‌کند و به این محصول نهایی  می‌رسد که منتشر می‌شود.»

 

با کدام اپیزود پادکست چنل بی شروع کنیم؟

اگر بخواهیم به این پرسش، پاسخ در خوری بدهیم باید برویم سراغ یکی از نوشته های مجله چنل بی که خودش این موضوع را کامل شرح داده:

«خیلی از کسانی که تازه با پادکستی آشنا می‌شن، چون نمی‌دونن از کدوم اپیزود شروع کنن، می‌رن از اولین اپیزود شروع می‌کنن به گوش کردن. روش عادت‌شده‌ی مصرف کردن محتوا هم همینه. یه کتاب رو از اول شروع می‌کنیم به ورق زدن و خوندن، یک سریال و فیلم رو از اول شروع می‌کنیم به دیدن. اما درمورد پادکست ماجرا فرق می‌کنه. کسی که می‌خواد پادکستی رو به دیگران پیشنهاد بده، معمولا پیشنهادش این نیست که برو از اول گوش کن. مشاهدات این بوده که خیلی از مخاطبان علاقه‌مند، دغدغه‌شون اینه که اون اپیزودی رو معرفی کنند که قلابش گیر می‌کنه به شنونده‌ی تازه‌کار و برای شنیدن اپیزودهای بیشتر، کشش به وجود میاره.»

انتخاب اینکه کدام اپیزود را اول گوش کنید، بستگی به ذائقه و روحیه ی خودتان دارد. بعضی از اپیزودها روایت جنایی دارند و بعضی هم مابین روایت، تصویرهایی را توصیف می کنند که مناسب سنین خاص و شنیدن در کنار خانواده نیستند.

کار قشنگی که در وبسایت و اینستاگرام چنل بی انجام داده اند، این است که خودشان لیست هایی از اپیزودهای با موضوع مشترک منتشر کرده اند که کار انتخاب اپیزود را راحت تر می کند.

به هر ترتیب چند اپیزود هستند که به عنوان محبوب ترین اپیزودهای پادکست چنل بی شناخته می شوند و همه جا اسمشان شنیده می شود. در ادامه به معرفی چند مورد از محبوب ترین اپیزودهای پادکست چنل بی می پردازیم:

اپیزود 37 – جنوبگان

اپیزود جنوبگان پادکست چنل بی

در این اپیزود همراه می شویم با داستان سفر هنرلی ورزلی از این سر تا آن سر جنوبگان، قاره‌ی قطب جنوب.

جنوبگان که بر اساس گزارشی از دیوید گرن تولید شده، روایت یکی از سفرهای تاریخی به دل قطب جنوب است که با تصویرسازی‌ها و شخصیت‌پردازی پرقدرتی که دارد به ادبیات و سینما نزدیک ترش می‌کند و فضای پردلهره، خالی، یخ‌زده و عظیمش از ذهن شنونده پاک‌شدنی نیست. سِر هنری ورزلی، ماجراجویی از بریتانیا، یکی از سخت‌ترین سفرهای تاریخ را به جنوبگان می‌کند و در آخر هم زندگی اش را پای این سفر می گذارد. سفری تکرارنشدنی که در نهایت تبدیل می‌شود به یکی از تراژدی‌های ماندگار تاریخ قطب جنوب.

پادکست چهار قسمتی سیلک رود (جاده ابریشم) از اپیزود 23 تا 26

اپیزود سیلک رود پادکست چنل بی

در این مینی سریال پادکستی با راس اولبریکت و ماجرای وبسایت سیلک رود یا راه ابریشم آشنا می‌شویم که به آمازون مواد مخدر معروف بود.

ماجرای پسری به اسم راس اولبریکت با پس زمینه ی فکری لیبرتارین، با ماجراجویی و تلاش زیاد، بدون اینکه خیلی برنامه نویسی بلد باشد، بزرگترین فروشگاه آنلاین مواد مخدر در جهان را راه انداری کرد که بعدها به آمازون مواد مخدر مشهور شد. یک روایت چندلایه و پرتعلیق که هم برای کسانی که ماجراهای پلیسی و جنایی دوست دارند جذاب است، هم برای کسانی که در قصه ها به دنبال مفاهیم بزرگ تر و پیچیده تر می گردند. تعلیقی که در دل سیلک رود وجود دارد، باعث می شود که بیشتر شنونده ها با شنیدن اولین قسمت، به شنیدن قسمت های بعدی و بعدتر ترغیب شوند و عملا چندساعتی از زمان شان را به گوش دادن به پادکست چنل بی اختصاص بدهند و در نتیجه به جمع بزرگ شنوندگان پیگیر پادکست چنل بی می پیوندند.

 

اپیزود ۱۲ – پادکست سریالی مسترمایند

اپیزود سریالی مسترمایند پادکست چنل بی

اپیزود دوازده پادکست چنل‌بی یک سریال هفت قسمتی است با عنوان مسترمایند و سرگذشت پر پیچ و خم مردی را تعریف می‌کند به اسم پاول لرو. برنامه‌نویس درخشانی که جنایتکاری بزرگ شد. نابغه‌ای که با کمک تکنولوژی سرکرده‌ی یکی از بزرگترین باندهای مواد مخدر شد.

«در این اپیزود می‌شنویم روحیه‌ی کارآفرینانه و استعداد برنامه‌نویسی و ذهن خلاق پل لورو چطور کمکش کرد یک‌تنه اون امپراتوری بزرگ مواد مخدر رو بسازه و روش‌‌های سنتی قاچاق مواد مخدر رو دگرگون کنه. اهمیت لورو در انقلاب بزرگیه با کمک تکنولوژی در معاملات عمده‌ی مواد مخدر به وجود آورد. اگر علاقه‌مندید بدونید تکنولوژی امروز چطور به کمک قاچاقچیان مواد مخدر می‌آد و راه‌اندازی کارتل‌های بزرگ اینترنتی، پولشویی و حتی حمل مواد مخدر در دوره‌ی جدید و بعد از دستگیری لورو دچار چه تحولاتی می‌شه این اپیزود رو از دست ندید.»

 

 

اپیزود 58 – جنتلمن

اپیزود جنتلمن پادکست چنل بی

شخصیت اصلی این روایت، وینچنزو پیپینو به شکل کلاسیکی جذاب است. اما نه از لحاظ چهره و اندام بلکه از این نظر که یک حس اطمینان و اعتماد به نفسی از خود در فضا پخش می کرد. انگار که کل شهر تحت تصاحب اوست. یک جورهایی واقعا هم بود.

«تا این لحظه که چنل‌بی به اپیزود ۶۸ رسیده، جنتلمن پردانلودترین اپیزود پادکست بوده درحالی که کمتر از یک‌سال از انتشارش می‌گذره. این نشون می‌ده که احتمالاً آدم‌های زیادی شنیدن اپیزود جنتلمن چنل‌بی رو به هم پیشنهاد کرده‌‌ن یا این اپیزود رو نقطه‌ی شروع خوبی دونستن.
جنتلمن روایتی نفس‌گیر از یک دزدی هوشمندانه‌س. داستان وینچنزو که به گفته‌ی پلیس ایتالیا بااستعدادترین دزد در تاریخ مدرن ونیز بود که در سرقت آثار هنری تخصص داشت و سلیقه‌ش هم در انتخاب آثاری که برای دزدی انتخاب می‌کرد زبان‌زد بود. جنتلمن داستان یکی از دزدی‌های تاریخی این آدمه که اینقدر پرجزییاته که انگار شنونده همزمان در این اتفاق حضور داره.»

 

پادکست چنل بی را می توانید از تمام نرم افزارهای پادگیر و یا وبسایت چنل بی گوش کنید.

در ضمن اگر موضوع روایت تعریف شده در یک اپیزود نظرتان را جلب کرد، مطالب مکمل هر اپیزود پادکست چنل بی شامل عکس ها و مصاحبه ها و روایت های مرتبط با هر اپیزود را، هم در سایت چنل بی و هم در شبکه های اجتماعی مختلف شامل کانال اینستاگرام و کانال یوتیوب چنل بی می توانید دنبال کنید.

 

لینک های مفید

تمام اپیزودهای پادکست چنل بی

مجله ی چنل بی

کانال اینستاگرام چنل بی

کانال یوتیوب چنل بی

اپیزودهایی که می توان همراه با خانواده شنید.

درباره‌ی سجاد فرج‌اللهی

همچنین ببینید

پادکست بی پلاس - معرفی کتاب - کتاب - پادکست

پادکست بی پلاس

پادکست بی پلاس پادکست بی پلاس پادکستی تحت عنوان معرفی کتاب است. این پادکست زمینه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *