ضبط پادکست از صفر تا صد ! چطور به بهترین شیوه پادکست خود را رکورد کنیم؟

در هشتپاد تا قبل از این مقاله در خصوص کارهایی که “قبل از ساخت پادکست” باید انجام بدید، و مواردی که برای برنامه ریزی پادکست باید در نظر بگیرید صحبت کردیم. حالا و در این مقاله میخواهیم به مرحله اقدام بپردازیم. در این مقاله در خصوص ضبط پادکست صحبت خواهیم کرد. همراه هشتپاد باشید.

برای ضبط پادکست به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در مرحله ضبط پادکست، موارد مختلفی هست که باید به اون ها توجه کنید. مهم ترین اون ها شاید به نظر شما سخت افزار و نرم افزار کار به نظر برسه اما باور کنید یا نه، مهم ترین کار متن پادکست شماست.

اما نگران نباشید. در این مقاله تک تک مراحل آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

سخت افزار ضبط پادکست

حداقل چیزی که شما نیاز دارید یک پادکست را ثبت کنید، یک کامپیوتر با میکروفن USB و دسترسی به اینترنت است. با این حال، هر چه هزینه راه‌اندازی و تجهیزات شما بیشتر باشد، کیفیت صدا و همینطور نمایش شما بیشتر خواهد بود.

در آینده و در یک مقاله به صورت تخصصی به این که مشخصا از چه میکروفون و ابزارهایی برای ضبط پادکست استفاده کنید میپردازیم، اما در این مقاله می خواهیم بدون انجام این کار کلیاتی که باید بهش توجه کنید رو مشخص بکنیم.

میکروفون

میکروفون مناسب ضبط پادکست شما را دگرگون میکند.
میکروفون پادکست مناسب ضبط پادکست شما را دگرگون میکند.

وابسته به این که پادکست خود را در محیطی باز ضبط میکنید یا صدای محیط اهمیتی در آن ندارد، ویژگی اصلی میکروفون شما تغییر میکند. برای زمان هایی که محیط نقش موثری در ضبط پادکست شما دارد ( یعنی صدای محیطی باید وجود داشته باشد ) استفاده از میکروفون‌های فراگیر Omnidirectional کاربردی خواهد بود.

یکی از عوامل مهمی که در انتخاب میکروفون پادکست اهمیت دارد، تعداد افرادی هستند که هم‌زمان هنگام ضبط صحبت می‌کنند. اگر تنها یک گوینده در پادکست داریم، الگوی قطبی تک‌جهته‌ مناسب خواهد بود. در پادکست‌هایی که با محوریت گفت‌وگو ضبط می‌شوند، استفاده از میکروفن‌هایی با الگوی قطبی Figure-eight بهتر است.

اما مهم ترین نکته ای که لازم به ذکر آن است!

در ابتدا هزینه گزافی را برای خرید میکروفون های گران قیمت یا رکوردر های حرفه ای صرف نکنید. بهتر است بعد از مدتی از ضبط پادکست که توانستید به کمک آن درآمد زایی کنید به سراغ این رکوردر های حرفه ای بروید. در ابتدا بهترین گزینه ها برای شما میکروفون هایی هستند که با استفاده از کابل AUX یا کابل USB به گوشی همراه یا سیستم کامپیوتر شما وصل میشوند و حداقل کیفیت و شفافیت صدا را برای شما به ارمغان می آورند.

ابزار های جانبی

دو تجهیز الزامی مناسب برای میکروفون‌های پادکست «ویند اسکرین» و «پاپ فیلتر» هستند. این قطعات که اغلب از جنس فوم ساخته می‌شوند، وظیفه‌ی حذف صدای مزاحم و اضافی را برعهده می‌گیرند. خوشبختانه اغلب میکروفون‌های موجود در بازار به چنین تجهیزات اضافه‌ای مجهز هستند و کار را برایتان راحت می‌کنند.

استفاده از یک گیره برای متصل کردن میکروفون به یقه خودتان، یا یک پایه برای این که آن را تا حد مناسبی جلوی صورتتان قرار دهید از دیگر ملزومات ضبط پادکست به شمار می رود.

سیستم کامپیوتری

مشخصا پیشنهاد ما برای یک ادیت خوب و با کیفیت این است که از موبایل برای آن استفاده نکنید. برای این که بتوانید بهترین و کامل ترین نرم افزار ضبط پادکست که در بخش بعدی به معرفی آن می پردازیم را روی کامپیوتر خود اجرا کنید، به حداقل 4GB رم و یک CPU رده پایین نیاز دارید.

نرم افزار ضبط پادکست

بعد از این که پادکست خود را ضبط کردید نیاز است که به ادیت آن بپردازید. برای این که بتوانید در مکان هایی سرعت پخش را بالا ببرید یا پایین بیاورید، یا زیرصدایی جذاب با موضوع مربوط به پادکست به آن اضافه کنید، به نرم افزاری همه فن حریف نیاز دارید.

خوب بهترین گزینه برای این کار نرم افزار Adobe Audition است. شاید در نگاه اول یک نرم افزار سخت و پیچیده به نظر برسد اما با توجه به آموزش های رایگانی که در اینترنت برای استفاده از آن وجود دارد و همینطور امکاناتی که برای پادکستر ها فراهم کرده است، قطعا بهترین انتخاب برای این کار به شمار می رود.

نرم افزار Adobe Audition بهترین ابزار برای ضبط پادکست به شمار می رود.
نرم افزار Adobe Audition بهترین نرم افزار ضبط پادکست به شمار می رود.

متن هر قسمت پادکست!

میرسیم به مهم ترین قضیه در ضبط پادکست. نکته مهمی که خیلی وقت ها افراد فراموش میکنند این هست که بدون داشتن برنامه مشخصی برای هر قسمت به ضبط کردن پادکست می پردازند.

نکته مهم در خصوص پادکست این هست که اون هم یک “محتوای” صوتی هست و هر محتوایی نیاز به اصول یک سری قواعد داره و لازمه با سناریویی مشخص اون محتوا ایجاد بشه.

وابسته به این که شیوه ضبط پادکست شما چگونه است ( که در محتوای پیشین به اون پرداختیم ) سناریو و متنی که در طول پادکست گفته میشه هم فرق میکنه. اما در این جا ما یک سری اصول کلی رو برای نوشتن سناریو پادکست به شما خواهیم گفت.

نه زیاد کوتاه ، نه زیاد بلند

نکته ای که باید دقت کنید این هست که مغز انسان به طور معمول ظرفیت متوسطی برای به خاطر سپردن جملات در حافظه کوتاه مدت خودش داره. برای این که طول جملات شما مناسب باشه ، یعنی نه زیاد کوتاه که مخاطب مفهومی رو از اون متوجه نشود و نه زیاد بلند که مخاطب ابتدای جمله رو یادش بره، سعی کنید جملاتی که میخواهید بیان کنید را با یک دم و بازدم بیان کنید.

اگر که جملاتتون رو نمیتونید بدون نفس گرفتن در بین اون بیان کنید، مطمئن باشید که جمله بلندی ساختید و نیاز هست که اون رو کوتاه کنید. همینطور برای جلوگیری از کوچک شدن بیش از حد جملات سعی کنید حداقل یک مفهوم کلی رو در هر جمله بگنجانید.

از ابهام برای جذاب کردن جمله استفاده کنید، اما نه زیاد !

مبهم بودن بعضی از جملات، استفاده کردن از سوالات و تکنیک های مشابه باعث میشه که مخاطب ذهنش درگیر محتوای شما بشه. اما یادتون باشه زیاد استفاده کردن از این تکنیک ها حس بدی به مخاطب میده. اندازه متعادلی رو برای این کار حفظ کنید.

از سوالات و ابهامات در جاهایی استفاده کنید که به نظرتون متن کمی تنش و جذابیت خودش رو از دست داده. اینطوری میتونید مجددا جذابیتی رو به اون بخش ها از صحبت های خودتون اضافه کنید.

به اوج و فرود های لحنتون دقت کنید!

یه نکته مهمی که در ضبط پادکست نباید ازش غافل بشید این هست که پادکست شما اگر پادکست خبری نیست، پس لحن شما در اون تاثیر خیلی مهمی داره. اصلی وجود داره که در اون گفته میشه که در زمان ارتباط بین دو فرد 7 درصد اهمیت به کلمات داده میشه، 38 درصد به لحن و 55 درصد اهمیت هم به زبان بدن داده میشه.

متاسفانه در زمان ضبط پادکست ( البته اگر ویدیو کست نداشته باشید ) نمی توانید زبان بدن خودتون رو به مخاطب انتقال بدید. پس لازم هست که به شدت در خصوص لحن خودتون سخت گیر باشید.

البته که بعد از مدتی آزمون و خطا متوجه میشوید که هنگام بیان هر جمله ، با توجه به مفهوم اون جمله، از چه لحنی استفاده کنید یا کجاهای صحبت رو اوج و کجا ها رو فرود داشته باشید؛ ولی باید بدونید که در تمامی لحظات لحن شما، با بار معنایی کلمات باید یکسان باشه.

برای مثال شما نباید از لحن هیجان زده در جاهایی که نیاز هست مخاطب به فکر فرو برود استفاده کنید، یا مثلا بهتر هست در مواردی که سوال یا ابهامی در پادکست بیان میشه، لحن مرموزی داشته باشید تا مخاطب خودش رو بهتر در اون فضا مجسم کنه!

در این مقاله از سلسله آموزش های ساخت پادکست سعی کردیم نکاتی که در مهم ترین مرحله این کار ، یعنی ضبط پادکست ، باید بهش توجه کنید رو بیان کنیم. امیدواریم که تونسته باشید با کمک آموزش های این مقاله یک پادکست حرفه ای رو ضبط کنید.

درباره‌ی مهدی وفایی

نویسنده‌ای عاشق کتاب صوتی، پادکست و پادکست‌سازی

همچنین ببینید

ساخت پادکست به زبان ساده همراه با هشتپاد

ساخت پادکست به زبان ساده! قبل از ایجاد پادکست به چه اصولی توجه کنیم؟

پادکست چیزی هست که این روز ها خیلی باب شده و اغلب افرادی که دوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *