پادکست فردوسی خوانی - شاهنامه فردوسی - پادکست - هشتپاد

پادکست فردوسی خوانی شاهنامه ای به زبان امروزی

 ‌پادکست فردوسی خوانی شاهنامه ای به زبان امروزی

پادکست فردوسی‌خوانی پادکستی است که روایات و داستان‌های شاهنامه را به زبانی ساده,شیرین و قابل فهم بیان می‌کند.این پادکست توسط آقای امیر خادم دکترای ادبیات تطبیقی از دانشگاه آلبرتا ضبط و منتشر می‌شود. شاهنامه‌فردوسی کتابی است که قدمتی به بلندای تاریخ و فرهنگ های ایران باستان در دوره ساسانی دارد.مطالعه این کتاب به علت دگرگون شدن و جابه‌جایی کلمات فارسی برای ما انسان‌های امروزی تا حدودی دشوار است.به گفته آقای خادم بزرگترین هدف از ایجاد این پادکست بسیار جذاب و پر طرفدار معرفی و روایت شاهنامه به زبانی ساده و قابل فهم می‌باشد.

آقای خادم از ابتدای شروع این پادکست کتاب شاهنامه را از سر آغاز روایت می‌کند. ایشان در حین روایت شاهنامه با لحنی بسیار شیرین و شنیدنی به توضیح کلمات نامفهوم و یا مفاهیم و نکات پیچیده داستان می‌پردازند. این پادکست تا کنون بیش از صد اپیزود منتشر کرده است. آقای‌خادم در طی اطلاعیه‌ای که‌در سایت پادکست فردوسی‌خوانی به اشتراک گذاشتند,اعلام کردند که این پادکست در شهریور سال 1400 در قسمت 179 به پایان می‌رسد. همچنین این پادکست در مابین نقل روایات شاهنامه,یک سری پادکست تحت عنوان قسمت‌های ویژه دارد. که در ادامه به معرفی این قسمت های ویژه و بسیار جنجال بر انگیز می پردازیم.

معرفی قسمت های ویژه پادکست فردوسی خوانی

پادکست فردوسی‌خوانی پس از انتشار هر 20 اپیزود یک قسمت ویژه منتشر می کند. اولین قسمت ویژه این پادکست به معرفی منایع کتاب‌شاهنامه می پردازد.منابع شاهنامه شامل برخی کتاب ها,سروده ها,افسانه ها و یا حوادثی واقعی است که شاهنامه از آن ها الهام گرفته شده است.در سری دوم قسمت‌ های ویژه به شرح زندگانی فردوسی این شاعر بسیار فرهیخته می‌پردازد. سومین قسمت ویژه این پادکست در دو اپیزود منتشر شده است.آقای خادم در این قسمت تصحیحات و تغییراتی که در طی این چند قرن در شاهنامه رخ داده است را شرح می دهد.

در قسمت چهارم از سری قسمت های ویژه پادکست فردوسی خوانی آقای خادم دیباچه شاهنامه را روایت می‌کند.پنجمین قسمت ویژه پادکست فردوسی خوانی شامل دو بخش, تحت عنوان نقالی شاهنامه‌فردوسی می باشد. پنجمین قسمت ویژه فردوسی‌خوانی به معرفی داستان‌های اسکندر مقدونی در تاریخ یونان‌باستان و ترویج و نقل این داستان‌ها در کشور‌های دیگر جهان در دو بخش می‌پردازد. همانطور که می‌دانیم کشور ایران و شاهنامه‌فردوسی نیز از این قائله جا نمانده و روایاتی را از اسکندر مقدونی نقل می‌کند. موضوع ششمین و آخرین قسمت ویژه که تاکنون منتشر شده‌ است,درباره شاهنامه و تاریخ می باشد. این قسمت‌ها شامل ریشه‌یابی و یا تطبیق‌دادن داستان‌های نقل‌شده در شاهنامه با واقعیات و رویداد‌های مستند در تاریخ می‌باشد.

این پادکست هر جمعه یک اپیزود جدید منتشر می کند. و قطعا در آینده در کنار اپیزود های جدید نقل شاهنامه , پیزود های ویژه جدیدی نیز منتشر خواهد شد.

شما می توانید پادکست فردوسی خوانی را از طریق لینک های زیر دنبال کنید:

سایت رسمی پادکست فردوسی‌خوانی

Google Podcast

iTunes

Podbean

Castbox

Stitcher

Overcast

ناملیک

شنوتو

فیدیبو

دیوان

درباره‌ی مرضیه دارش دار

برنامه نویس و نیمچه نویسنده :)

همچنین ببینید

پادکست چنل بی

پادکست چنل بی

پادکست چنل‌بی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پادکست‌های فارسی است. پادکستی که در اپیزودهای بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *