چرا پادکست ؟ 10 دلیل که همین الان بروید و پادکست گوش کنید!

به نظر خیلی ها از جمله خود من، پادکست رادیوی عصر نوین هست. اما چرا ما باید به جای این که بریم و یک فیلم خوب یا یک کنفرانس ویدیویی ببینیم باید به سراغ پادکست بریم. چرا پادکست محبوب شده؟ چه چیزی باعث میشه که هر روز پادکست های بیشتری تولید بشه.

اگر شما هم تو ذهنتون به این سوال رسیدید که چرا پادکست ها امروز انقدر رواج پیدا کردند و دلیل این که باید به اون ها گوش بدیم چیست. این مقاله رو دنبال کنید. قطعا جواب سوالتون رو پیدا خواهید کرد.

5 دلیل برای جواب سوال ” چرا پادکست گوش کنیم؟”

بیایید راحت با هم صحبت کنیم. پادکست ها امروزه خیلی پرطرفدار شده اند. خیلی بیشتر از آن که فکرش را بکنید. به طور کلی داریم روز به روز به جمله ” تنها صداست که می ماند ” نزدیک میشویم. این روزها دوران اوج رسانه های صوتی است. کافیست نگاهی به این موضوع بیاندازید که امروزه چقدر نرم افزاری مانند clubhouse محبوب شده است. اما چرا پادکست ها پرطرفدارند؟ چه ویژگی ای در آنها وجود دارد که آنها را محبوب کرده است؟ چرا ما باید برویم و پادکست گوش بدهیم؟ در ادامه 5 پاسخ برای این سوال را پیدا خواهید کرد.

عاشقان مولتی تسک

اغلب ما فکر میکنیم زمانمان را داریم هدر می دهیم و دوست داریم همینطوری بیشتر و بیشتر از زمانمان استفاده مفید ببریم.اغلب فکر میکنیم اگر با یک دست چند هندوانه برداریم پس از زمانمان بهتر استفاده کرده ایم. غافل از این که خیلی وقت ها مولتی تسکینگ یا انجام همزمان چندین کار صرفا نتیجه بدتری برای ما دارد.

اما این حرف ها چه ربطی به پادکست دارد؟ خب پادکست داستان متفاوتی دارد. اغلب افراد در زمانی که در مسیر رانندگی هستند، در خانه آشپزی می کنند و یا لباس های خود را اتو می کنند در حال گوش دادن رادیو و موسیقی هستند. یا حداقل تلوزیون را روشن کرده و فقط به صدای آن گوش می دهند.

خب چرا همین کارها را با پادکست انجام ندهیم. افراد می توانند به راحتی در کنار انجام امور روزمره خود پادکست گوش کنند. اغلب فعالیت ها طوری است که شما چشم هایتان با آن درگیر شده است. لحظه ای روی برگردانید تصادف کرده اید. لحظه ای نگاهتان از لباس غافل شود آن را سوزانده اید. اما در همه این لحظات شما میتوانید بدون هیچ گونه مشکلی به گوش دادن اپیزود های مورد علاقه خودتان با صدای علی بندری ( یکی از محبوب ترین پادکست ساز های ایرانی ) گوش بدهید و نگران خراب شدن فعالیت هایتان هم نباشید 🙂

همه جا، همه وقت

گوش دادن پادکست در مسیر های عمومی

به دومین دلیل سوالمان “چرا پادکست گوش کنیم” میرسیم. یکی از مهم ترین پاسخ ها به این سوال این است که آنها نسبت به ویدیو سبک ترند و منابع کمتری مصرف میکنند. تنها یک هندزفری نیاز دارید و یک تلفن همراه که فقط فایل های mp3 پخش کند. هر جا باشید میتوانید با آن ها پادکست گوش کنید. ( البته اگر قبل تر اپیزود های مورد علاقه خود را دانلود کرده و در آن ریخته باشید. ) هیچ محدودیتی برای محلی که به آن گوش میکنید ندارد.

خیلی جاها دیدن ویدیو سخت است. ( به شخصه در خودرو نمیتوانم فیلم ببینم اما همیشه در حال گوش دادن موزیک یا پادکست هستم ) خیلی وقت ها شارژ اینترنت تلفن همراهتان به اندازه ای نیست که فیلمی با کیفیت بالا پخش کند ( یک پادکست نزدیک به 5 درصد حجم یک ویدیو را مصرف می کند ) یا باطری به اندازه کافی ندارید. شاید هم نمیتوانید به اندازه کافی خوب تمرکز کنید تا کتاب الکترونیک یا کتاب فیزیکی بخوانید. اما در همه این لحظه ها از خود بپرسید: چرا پادکست نه ؟ چرا هندرفری خودم را در نمیاورم و از مرده ترین وقت ممکن بهترین استفاده را نمیکنم بدون آن که به خاطر زل زدن به صفحه دوربین گوشی ام سرگیجه بگیرم!

چرا پادکست؟ چرا موزیک نه !

خیلی از افراد به گوش دادن به موزیک علاقه دارند. دلیل آن هم کاملا مشخص است، می توانید به بخش قبلی همین مقاله مراجعه کنید و متوجه بشوید که صوت تنها مدیومی است که اکثر جاها راحت می توان به آن دسترسی داشت و آن را گوش کرد. ( بر خلاف تصویر )

اما خب بیایید با هم روراست باشیم. یک ترک 4 الی 5 دقیقه ای با هر نوع سبکی فارغ از بخش زیبایی شناسی اش واقعا چه فایده و آموزه ای برای ما دارد ؟ اغلب پاسخ این سوال “هیچی” است. خوب چرا نمیاییم کمی پلی لیست موسیقی خودمان را رنگ و لعاب بدهیم و چند اپیزود پادکست هم به آن اضافه کنیم. از کوتاه هم میتوانیم شروع کنیم و زیاد خودمان را درگیر پادکست های چند ساعته نکنیم. اما آرام آرام با گوش دادن اپیزود های کوتاه به سمتی می روید که ناخودآگاه جذب این شاهکار شده و بیشتر از قبل به آن گوش می دهید.

تازه اگر واقعا نمیخواهید از موسیقی فاصله بگیرید. برایتان قابل قبول نیست که بدون موزیک روز خودتان را سر کنید و به نظرتان پادکست گوش دادن به مذاق شما خوش نمیاید می توانید کارتان را با گوش دادن به کانال هایی که به طور اختصاصی در مورد موسیقی اغاز کنید! حتی می توانید به سراغ کانال هایی بروید که منحصرا در آن سبک خاص تولید محتوا می کنند.

حضور حرفه ای ها

فرض کنید به شما یک فایل متنی، یک فایل صوتی و یک فایل تصویری می دهیم که همه آموزش های یکی از معتبر ترین اساتید در یک حوزه مورد علاقه شماست و به شما میگوییم از ساعت مثلا 10 صبح که روزتان را آغاز میکنید تا ساعت 12 شب که به رخت خواب خود برمیگردید وقت دارید این فایل ها را در لابه لای روز ببینید. به نظرتان کدام از همه زمان کمتری می برد.

اگر میخواهید بدانید ” چرا پادکست ها امروزه خیلی پرطرفدارند. ” کافیست سوال بالا را کمی عمیق تر بررسی کنید. امروزه عصر، عصر اطلاعات است. ما با انبوهی از اطلاعات روبرو هستیم و بخش زیادی از آن هم توسط اساتید حوزه های مربوط تولید میشود.

اما خودمانیم ما نه وقت آن را داریم که ویدیو های مصاحبه طولانی آنها را ببینیم. یا مقالات علمی بلند بالای آنها را بخوانیم. اما گوش دادن به سوال و جواب های آن افراد شاخص ( مانند جف بزوس و ایلان ماسک در حوزه کارآفرینی، بیل گیتس در حوزه اقدامات بشر دوستانه و… ) با یک سری مجری که دقیقا دغدغه ها و طرز تفکر مشابه ما که نسبت به آن افراد عمومی تر محسوب میشوند در هر زمانی از روز ممکن است و خیلی وقت ها به ما اطلاعاتی را می دهد که نسبت به خواندن یک روزنامه کامل از گزارش های خبری شرکت آن ها و یا دیدن ویدیوی جلسه کاری آنها بیشتر و بهتر است.

دنیای پادکست پر است از کانال ها ، گویندگان و افراد مشهوری که اغلب به رایگان دانش خود را در اختیار افراد دیگر گذاشته اند. چرا ما از آنها استفاده نکنیم.

بیشتر مکالمه اند تا داستانی

یک مشکلی که ما داریم این است که می خواهیم از هرچیزی یک هدف و غایت بیرون بکشیم. اما گاها همین مکالمات بسیار ساده است که ما را به سمتی سوق می دهد که نتیجه گیری های خیلی خوبی از آنها می توانیم بکنیم.

پادکست هایی که به صورت مصاحبه و گفتگو محور طراحی شده اند از همین دسته اند. دو نفر آدم مینشینند، در مورد همه چی حرف میزنند و تمام برداشت را به عهده مخاطب می گذارند. زمانی که به کارهایی مشغولیم که ذهن ما در کار خودش سیر میکند. مثل خانه تکانی، مثل منتظر قطار ماندن یا هرفعالیت دیگری که بدون تفکر است، این پادکست ها بهترین گزینه اند.

یک اپیزود از پادکست های جو روگان را که بهترین نمونه این مدل پادکست ها است پخش کرده و خانه تان را جارو بکشید. یکدفعه به خودتان میایید و میبینید  که چرا ایلان ماسک این همه اصرار دارد به مریخ برود 🙂

چرا پادکست گوش کنیم ؟ خودتان هم وارد گود شوید!

چرا پادکست بسازیم

بعد از بلاگری متنی، پادکستر شدن راحت ترین کار برای رساندن محتوایتان به گوش دیگر افراد است. برای ساخت ویدیو لوازم و ابزار های زیادی لازم دارید. اغلب برای متن نوشتن هم باید خیلی خشک و نگارشی بنویسید. اما پادکست ساختن راحت تر از این هاست. ( در مقالات مربوط به ساخت پادکست سایت هشتپاد میتوانید محتواهای خوبی برای ساخت پادکست پیدا کنید. ) هم مثل ویدیو می توانید خودمانی باشید و هم به اندازه داشتن یک میکروفون ساده راحت است.

در واقع آسانی تولید و نشر پادکست بزرگترین نقطه قوت آن است. ضبط کنید، سیو کنید، منتشر کنید. با یک گوشی ساده هم میشود اپیزود های مد نظر خودتان را بسازید. با یکی دو نرم افزار هم کانال خود را تشکیل دهید و شروع به گرفتن تبلیغات برای بخش های میانی پادکست خود کنید. البته یادتان باشد، هرچه بیشتر بخواهید، باید تلاش بیشتری بکنید.

این موضوع را ما در یک مقاله دیگر به تفصیل بررسی خواهیم کرد. اما در اینجا نیز به چند عنوان مهم اشاره میکنیم که عزم ما را برای رفتن به دنیای سازندگان پادکست و تبدیل شدن به یک پادکستر جزم میکند.

هزینه زیادی ندارد.

اگر فرض را بر این بگیریم که امروزه همه افراد یک گوشی هوشمند دارند، تنها هزینه ای که شما برای ایجاد یک پادکست خوب پرداخت میکنید یک میکروفون متوسط است. همه آن دم و دستگاه و تشکیلاتی مثل اتاق آکوستیک، میکروفون های عجیب و غریب با پایه های بلند و اکولایزر های بزرگ که دیده اید برای وقتی است که حرفه ای شده اید، اما اگر میخواهید الان هم شروع کنید، کارتان با یک میکروفون کوچک راه می افتد.

گسترده است!

مکان های زیادی برای به اشتراک گذاری ویدیوهایی که از خودتان رکورد میکنید وجود ندارد. یوتیوب و آپارات و شاید اینستاگرام را بتوانیم برای این کار مناسب بدانیم. برای متن هم یا باید یک بلاگ راه اندازی کنیم یا در سایتی مثل ویرگول و توییتر متن بگذاریم. اما صوت فرق دارد. امروزه ابزارهای زیادی وجود دارد که افراد با آنها موسیقی گوش می کنند و همان ها معدن پادکست نیز هستند. برای این که بدانید چه ابزارهایی برای این کار وجود دارد محتوای مربوط به اپلیکیشن های پادکست ما را بخوانید.

پادکست ساختن دلایل متنوع دیگری هم دارد که خیلی گسترده تر از بحث این است که ” چرا پادکست گوش کنیم “. در مقاله دیگری از وبسایت هشتپاد این موضوع را دنبال کنید.

 

درباره‌ی مهدی وفایی

نویسنده‌ای عاشق کتاب صوتی، پادکست و پادکست‌سازی

همچنین ببینید

ساخت پادکست به زبان ساده همراه با هشتپاد

ساخت پادکست به زبان ساده! قبل از ایجاد پادکست به چه اصولی توجه کنیم؟

پادکست چیزی هست که این روز ها خیلی باب شده و اغلب افرادی که دوست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *