تاریخچه پادکست به چه اتفاقاتی بر میگردد؟

تاریخچه پادکست چیست؟ سیر تا پیاز تکنولوژی پرطرفدار امروزها!

تاریخچه پادکست کردن که قبلا به عنوان “بلاگری صوتی” شناخته می‌شد، به اوایل دهه 1980 میلادی برمیگرده. با بالارفتن دسترسی عمومی به اینترنتی با پهنای باند قابل قبول و پلیر های صوتی قابل حمل مانند آی پاد، پادکست کردن در اواخر سال ۲۰۰۴ شروع به اوج گرفتن کرد.

امروزه بیش از ۱۱۵،۰۰۰ کانال پادکست فقط به زبان انگلیسی و صدها پادکست به زبان فارسی در اینترنت پیدا میکنید. و ده‌ها وب سایت برای انتشار پادکست هاتون که بدون هیچ هزینه ای یا با هزینه ای خیلی کم برای تولیدکننده های پادکست در دسترس هستند.

براساس یک تحقیق که در سال ۲۰۱۷ میلادی انجام شد، ۴۲ میلیون آمریکایی در سنین بالای ۱۲ سال، هر هفته پادکست گوش می دهند.

همه ما تا حالا پادکست گوش دادیم و همیشه دوست داشتیم بدونم تاریخچه پادکست هایی که گوش میدیم به کجا برمیگرده!

اصلا پادکست چیه دقیقا و چه فرقی با رادیو داره که گذشتگان ما گوش میدادن؟ در این مقاله از هشتپاد میخواهیم باهم بررسی کنیم و ببینیم تاریخچه پادکست ها به چه کسی، کجا و چه زمانی میرسه و این جادوی قرن 21 که رگه هایی از رادیو رو درون خودش داره، چی شد که وارد زندگی ما شد! با هشتپاد همراه باشید.

تاریخچه پادکست قبل از ظهور اینترنت

اگر بخواهیم کمی جدی تر نگاه کنیم، تاریخچه پادکست حتی به خیلی قبل تر از خود اینترنت بر میگردد، زمانی که تنها صدا بود.

قبل از ظهور اینترنت در دهه ۱۹۸۰ میلادی ، شرکت “خدمات محاسباتی رادیو” ، نرم‌افزارهای مرتبط با موزیک و صحبت آنلاین را برای ایستگاه‌های رادیویی در یک فرمت دیجیتال فراهم کرد.

قبل از پخش موزیک دیجیتال به صورت آنلاین، فرمت میدی (MIDI)و همچنین شبکه Mbone، برای پخش فایل‌های صوتی و تصویری به کار می رفت. Mbone یک شبکه چند رسانه‌ای بر روی بستر اینترنت بود. Mbone در ابتدا فقط توسط موسسات آموزشی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما برنامه‌های انحصاری صوتی هم تولید میکرد.

بسیاری از دیگر دستگاه های پخش موزیک به صورت اتوماتیک که توی مغازه ها به کار میرفت و وب سایت‌ها در اواسط دهه ۱۹۹۰ یک سیستم برای مرتب‌سازی و انتخاب فایل‌های صوتی با فرمت های دیجیتالی مختلف فراهم کردند.

چندین وب سایت هم وجود داشت که خدمات اشتراک صدا ارائه می‌ کردند. در سال ۱۹۹۳، نخستین روزهایی که رادیو های اینترنتی کار خودشون و شروع کرده بودند.

رادیو های اینترنتی وارد میشوند

Carl Malamud یک رادیوی اینترنتی را راه‌اندازی کرد که اولین برنامه رادیویی اینترنتی” به حساب می اومد که در اون هر هفته با یک متخصص کامپیوتر مصاحبه می‌کرد. یک برنامه 1993 قسمتی که مفهوم این تحول یعنی “یک رادیو برای همه زمان ها“بود

Malamud گفت که شنوندگان می‌توانند فایل‌های صوتی را هر موقعی که دوست داشته باشند متوقف و مجددا پخش کنند که تا اون موقع این یک انقلاب برای صنعت “شنیدنی های اینترنتی” محسوب میشد!

برخی از سایت ها شروع به عرضه قسمت های قابل دانلود کردند. از جمله شو های کمدی دن & اسکات، که در سایت AOL که از سال ۱۹۹۶ در دسترس عموم قرار گرفت.

علاوه بر این، در سال ۱۹۹۸، رادیو Usach، که یک ایستگاه رادیویی از دانشگاه سانتیاگو، پایتخت شیلی، بود گزینه ای برای پخش آنلاین تالک شوهایی اختصاص داد که مخاطب ها میتونستن هر کدوم رو که بخوان جداگانه دریافت و پخش کنند. با این حال، موسیقی دانلودی تا زمان Napster، یک نمونه دیگر از سیستم های موسیقی تجمیعی، اما بدون نیاز به خرید اشتراک، گسترش چشم گیری نداشت.

تاریخچه پادکست و تاریخچه خبرخوان ها! دو یار جدا نشدنی

راستش را بخواهید تاریخچه پادکست به مقدار زیادی مدیون همزمانی با حضور RSS Feed ها یا همان خبرخوان ها بود.

اما مستقل از توسعه پادکست ها از طریق خبرخوان ها( که در ادامه این مقاله هشتپاد مفصل در موردش گپ میزنیم )، یک پخش کننده قابل‌حمل و سیستم دانلود موسیقی در اوایل سال ۱۹۹۹ یا ۲۰۰۰ در شرکت Compaq به بازار عرضه شد. این دستگاه به عنوان یک سرویس پخش موسیقی شخصی کارش رو شروع کرد، که اولین پخش کننده فایل های mp3 با یک حافظه داخلی بود.

در سال ۲۰۰۱، شرکت applian Technologies مستقر در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا، رادیو با امکان پخش مجدد را معرفی کرد. ( مشابه امروز هر سیستمی که به شما اجازه دانلود یک فایل صوتی را میدهد ).(که بعدا به Replay AV ، اسم خودش رو تغییر داد). یک ضبط‌کننده برای برنامه های رادیویی اینترنتی که علاوه بر برنامه‌ریزی و ضبط صدا لینک دانلود مستقیم برای دانلود کردن قسمت های مختلفی از رادیو های اینترنتی فراهم میکرد.

این ابزار سایت منتشر کنندگان رادیوی های اینترنتی را برای قسمت های جدید بررسی و امکان دانلود آن‌ها را فراهم میکرد. اولین برنامه رادیویی که با این فرمت منتشر شد نمایش رادیویی World بود که توسط راب و دنا گرینلی تولید می شد.

خط زمانی تاریخچه پادکست

بریم سراغ تایم لاین یا همون خط زمانی . جایی که داستان ما تازه وارد بخش های جذاب خودش میشه!

در سپتامبر سال ۲۰۰۰، اولین سیستمی که انتخاب، دانلود اتوماتیک و ذخیره محتوای صوتی سریالی برای کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های قابل‌حمل را امکان پذیر ساخت، به بازار عرضه شد.

i2Go از عرضه تا تولیدمحتوا برای سرویس قابل حمل خودش، یک خبررسان و همینطور سرویس سرگرمی صوتی خودش به نام myaudio2go.com را معرفی کرد. که کاربران را قادر ساخت برنامه های صوتی سریالی از اخبار تا ورزش، رادیو های سرگرمی، برنامه های آب و هوا و موسیقی را برای گوش دادن از یک کامپیوتر، پلیر قابل حمل ego یا دیگر پخش کنندگان MP۳، دانلود کنند.

برنامه انتقال فایل i2gomediamanager و همینطور eGo قابلیت این را داشت که برنامه‌ریزی شود تا به طور خودکار آخرین قسمت های موجود از انواع محتوای انتخاب‌شده کاربر را، روی یک کامپیوتر یا دستگاه های قابل حمل مدنظرش دانلود کند. یک ایده ناب که عملا آغازی بر تاریخچه پادکست ها بود. این سرویس بیش از یک سال دوام آورد، اما هنگامی که شرکت i۲Go تمام سرمایه خودش را از دست داد و ورشکست شد، این برنامه هم به کار خودش پایان داد.

اتصال خبرخوان ها و پادکست ها به هم دیگر

اتصال پادکست ها به RSS

در اکتبر ۲۰۰۰، مفهوم الصاق پرونده‌های صوتی و تصویری در فید خبرخوان ها ، در یک پیش‌نویس توسط تریستان لوییس مطرح شد. این ایده توسط Dave winer، یک توسعه دهنده نرم‌افزار و مولف قالب RSS اجرا شد. Winer درخواست‌های مشتری دیگری را برای ویژگی‌های “audioblogging دریافت کرده و در مورد مفهوم اون (همچنان در همان ماه در اکتبر ۲۰۰۰)با Adam Curry، یک گیک userland ( یک سایت برای ارائه توزیع های جدید لینوکس )، در مورد مفهوم رادیو بلاگری و همینطور نرم‌افزار aggregator RSS بحث و تبادل نظر کرده بود.

همینطور او در نسخه 0.92 خبرخوان های RSS ، ویژگی جدید enclosure به معنی حصار را اجرایی کرد. که خیلی راحت کمک میکرد تا آدرس های اینترنتی که به یک پرونده چند رسانه ای ختم میشد را به صورت آنلاین پخش کند. ( در فضای امروز اینترنت این کار یک امر عادی محسوب میشه اما اون موقع در تاریخچه پادکست عملا یک انقلاب بود )
در 21 ژانویه 2001 واینر ، با عرضه یک آهنگ فوق العاده در وبلاگ خبرخوان خودش این ویژگی را به شکل عمومی به همه کسانی که از خبرخوان ها استفاده می کردند عرضه کرد.
در دو سال اول, این عنصر حصار خیلی کم استفاده بود و بسیاری از توسعه دهندگان وب به سادگی از استفاده از آن اجتناب کردند.

اولین رادیو با پخش اختیاری و اولین پادکست ها، تاریخ شروع می شود.

در آگوست سال ۲۰۰۰، میهن پرستان جدید انگلستان لیگ هاکی آمریکا برنامه رادیویی PFW راه انداختند. این یک رادیو زنده بود که در برای بازدید کنندگان سایت patriot.com در صورت درخواستشان برای دانلود قرار میگرفت.

اگرچه ، تا زمانی که تکنولوژی هنوز اختراع نشده بود تا به طور خودکار قسمت‌های جدید را دانلود کند، نمیشد اسم آن را یک پادکست گذاشت، چون یک تفاوت اصلی که پادکست ها را از فایل‌های صوتی ساده که می‌توانند به صورت دستی بارگیری شوند، می باشد.

در سال ۲۰۰۵، دو سال پس از معرفی برنامه آی تیونز، این برنامه به نام  bona fide به وجود آمد و امروزه، هنوز وجود دارد، تحت ناممیهن پرستان”، و در تمام پلتفرم های پادکست موجود است. با این حال، اولین پادکستی نبود که منتشر شد. این افتخار به داگ کی میرسد که برنامه های مکالمه محور حوزه IT را ضبط می کرد؛ این نمایش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ ادامه داشت.

BloggerCon

میرسیم به یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخچه پادکست. یعنی نمایشگاه کنفرانسی BloggerCon.

اکتبر ۲۰۰۳, winer و دوستانش اولین کنفرانس وبلاگر ها، یعنی BloggerCon را در مرکز Berkman برگزار کردند.

سی‌دی‌های مصاحبه افراد با کیفیت بالا به عنوان نمونه‌ای از محتوای MP3 با کیفیت با بالا، دست به دست می شدند.

Bob Doyle یک تاریخچه از بلاگری صوتی،  از جمله نقش اولیه Curry در این کار، را می گفت و کوین مارکس یک کد برنامه نویسی را برای دانلود بخش ‌های RSS و انتقال آنها از آی تیونز به آی پد را ارائه داد. کاری و مارکز هم در آن مصاحبه ها درباره هم‌کاری بحث می کردند.

در کل آن روز تمام محتوای صوتی جلسات و مصاحبه ها با کیفیت بالا، در حال دست به دست شدن بود!

پای صدا آرام آرام به ابزار های الکترونیک باز میشود.

پس از کنفرانس، Curry، که به خوانندگان بلاگ خود یک کد برنامه نویسی (اسکریپت) RSS to iPod پیشنهاد کرد که فایل‌های MP۳ را از رادیو Userland به آی تیونز جابجا می‌کرد و توسعه دهندگان دیگر را تشویق می‌کرد تا بر اساس این بستر، وبسایت های خود را بسازند. ( اولین حضور چیزی که بعدا به پادکست آن را شناختیم )

در نوامبر ۲۰۰۳، شرکت AudioFeast (بعدا به PodBridge تغییر نام داد) یک درخواست ثبت اختراع برای روشی برای ارائه رسانه های چند قسمتی با فناوری USPTO براساس کار خود در توسعه خدمات AudioFeast که در سپتامبر ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد، ارائه داد.

اگرچه AudioFeast به خود به عنوان یک سرویس پادکستی اشاره نمی‌کرد و بر روی RSS ساخته نشده بود، اما این امکان را فراهم می‌کرد که محتوای صوتی خود را از طریق نرم‌افزار دسکتاپ و دستگاه‌های قابل‌حمل با سیستمی مشابه سرویس MyAudio۲Go.com که چهار سال قبل از آن بود، دانلود کند.

AudioFeast خدمات خود را در جولای ۲۰۰۵ به دلیل عدم تمایل مشتریان جامعه متن باز خود برای پرداخت هزینه خدمات اشتراک سالیانه، و فقدان یک تمایز رقابتی قوی در بازار با ظهور نرم افزار های رایگان پادکست روی بستر RSS تعطیل کرد.

در می ۲۰۰۴، اریک رایس، به همراه “رندی درایبرگ سایت audioblog.com را به عنوان اولین سرویس میزبانی پولی از پادکست راه‌اندازی کردند. Audioblog.com در ژوئن ۲۰۰۶ به Hipcast.com تبدیل شد و از آن زمان میزبان صدها هزار کانال  بوده‌است.

در سپتامبر سال ۲۰۰۴، ایده رسانه های تصویری و صوتی در میان خبرخوان ها توسط گروه‌های توسعه دهنده چند گانه بیشتر به کار گرفته شد. اولین ارائه دهنده پادکست ها با رابط کاربری گرافیکی ، iPodderX (بعدها به خاطر اختلاف علامت تجاری با اپل به Transistr تغییرنام داد )، توسط آگوست ترومیتر و ری اسلاکینسکی توسعه یافت.

این اولین بار بر روی مک و بعد از آن برای کامپیوترهای شخصی منتشر شد. مدت کوتاهی پس از آن گروه دیگری (iSpider) نرم‌افزار خود را با نام iPodder ریبرند کرد و آن را تحت عنوان نرم‌افزار آزاد (تحت اجازه‌نامه عمومی) منتشر کرد. این پروژه پس از یک نامه توقف از اپل (در مورد مسایل علامت تجاری iPodder) خاتمه یافت.

تاریخچه پادکست به بخش نامگذاری میرسد!

تاریخچه پادکست به روز نامگذاری می رسد

طوری که روزنامه گاردین در فوریه سال 2004 نوشت، روزنامه‌نگار این سازمان، بن همرسلی ، واژه پادکست کردن را به عنوان نامی برای تکنولوژی در حال پیدایش به کار برد. هفت ماه بعد، Dannie Gregoire از این اصطلاح برای توصیف دانلود اتوماتیک و هماهنگ‌سازی محتوای صوتی (به عنوان مفهمومی مقابل با پخش صوت دیجیتالی استفاده کرد).

او همچنین چندین دامنه مربوط را ثبت کرد (به عنوان مثال podcast.net). اولین استفاده مستند از این کلمه در تعریف امروز (به عنوان مثال، پخش آنلاین به جای دانلود .)در یک قسمت از سری “evil genius” در سپتامبر سال 2004 و توسط dave slusher -که واژه تورنت را هم او بر سر زبان ها انداخت- به کار رفته شد.

تاریخچه پادکست حالا یک مسیر کمی روشون تر و دنبال می کرد.

استفاده از اسم پادکست” که توسط گرگور معرفی شده بود، توسط پیروان پادکست سازی مانند اسلاشر، واینر و کری، و به شکل متداولی شروع به مورد استفاده قرار گرفتن شد. در ادامه در ماه سپتامبر، آدام کری فهرست پستی را راه‌اندازی کرد؛ سپس Slashdot یک بحث پادکستی با مثبت ۱۰۰ پیام داشت و حتی باعث توجه بیشتری به پروژه‌های پادکست سازی در حال توسعه شد.

در 28 سپتامبر 2004 وبلاگ نویس و روزنامه نگار حوزه تکنولوژی ، Doc searls، شروع به دنبال کردن این موضوع کرد که گوگل چه تعداد نتیجه را برای کلمه پادکست نمایش می دهد. اولین داده های ثبت شده این رقم را 24 عدد نشان میداد. اما در 28 سپتامبر 2008 این رقم به 524 نتیجه رسیده بود. گوگل ترند هم نقطه اوج گیری جستجو برای این کلمه را اواخر همان سپتامبر نشان میدهد به طوری که در ابتدای اکتبر 2004 تعداد 2,750 نتیجه توسط گوگل برای کلمه پادکست نمایش داده میشد. این رقم هر روز دو برابر میشد. و نشان میداد تاریخچه پادکست به روزهای مهم خودش نزدیک شده است!

تا ۱۱ اکتبر ۲۰۰۴، ثبت توزیع اولیه و تنوع پادکست ها بسیار مشکل تر از تنها ارائه آن روی اینترنت بود. با این حال، تا پایان اکتبر، نیویورک‌تایمز در مورد پادکست ها در سراسر آمریکا و کانادا، استرالیا و سوئد گزارش داده و از موضوعات پادکست، از تکنولوژی گرفته تا گیاهخواری و حتی در مورد بررسی فیلم‌ها صحبت میشد.

پادکست وارد میشود!

در سال 2004 مقالاتی با عنوان چگونه پادکست بسازیم ( که همین بخش رو در سایت هشتپاد هم میتونید ببینید و از مطالبش استفاده کنید ) با جزئیات زیاد، شروع به ظاهر شدن روی بستر اینترنت کرد.

کمتر از یک ماه بعد، مجموعه Libsyn اولین سرویس پشتیبانی رسمی از پادکست رو روانه بازار کرد که در آن فضای ذخیره سازی، پهنای باند معقول و سرویس های طراحی RSS عرضه کرد. در همان ماه Podtrac سرویس ردیابی کاربر و جمعیت شناسی قوی خود با قابلیت دانلود رایگان را برای جامعه پادکست سازها عرضه کرد.

در نوامبر 2004 ، همزمان با این که مقاله ای در مورد پادکست کردن در ویکی پدیا نوشته شد، شبکه پادکست ساز ها شروع به کار های حرفه ای تری کردند و پادکست ساز ها همدیگه رو توی برنامه های خودشون تبلیغ می کردند.

یکی از اولین فضاهای خبری معتبری که با پادکست خو گرفت، BBC، با پخش برنامه داخلی سرویس جهانی اش بود ( هر چند نمیشد دقیقا اسم آن را پادکست گذاشت )، اولین برنامه داخلی BBC که با فرمتی مشابه پادکست انتشار پیدا کرد، در نوامبر 2004 در دسترس عموم قرار گرفت!

اپل پادکست را به iTunes اضافه میکند

پادکست به iTunes راه پیدا میکند

در ژوئن ۲۰۰۵، اپل بخش پادکست را به نرم‌افزار موسیقی خود، یعنی iTunes ۴.۹ اضافه کرد و یک دسته بندی جداگانه در فروشگاه آن به پادکست ها اختصاص داد.این مدل جدید آی تیونز جدید می‌توانست فضای دنبال کردن کانال های مورد علاقه، بارگیری اپیزودهای مختلف و فضای سازماندهی پادکست ها را به مخاطب عرضه کند، که باعث میشد یک نرم افزار جداگانه برای دسته بندی پادکست ها، به یک گزینه اضافه برای خیل عظیمی از کاربران تبدیل بشود.

قبل از ادغام این که آی تیونز به شکل فوق العاده امکانات دانلود، دسته بندی و… را باهم ترکیب و عرضه کند، پادکست ها از نرم افزار Pod-catching برای عرضه شدن استفاده میکردند، که برای اغلب کاربران اپلیکیشن چندان جالبی نبود

در جولای ۲۰۰۵، هنگامی که وب سایت کاخ سفید فضای خبرخوان را به پرونده‌های قابل دانلود قبلی در سخنرانی‌های رادیویی هفتگی رئیس‌جمهور اضافه کرد، رئیس‌جمهور آمریکا، جورج دبلیو. بوش یه جورایی به یک پادکست کننده تبدیل شد! همچنین در ماه جولای اولین جوایز پادکست های منتخب مردم در طول نمایشگاه پادکست ( برای اولین بار در تاریخچه پادکست ) که در حال برگزاری بود، در ۲۰ دسته داده شد.

در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۵، دقیقا یک سال پس از اولین بررسی کلمه پادکست ها” در موتور جستجوی گوگل، گوگل در کلمه پادکست بیش از ۱۰۰ میلیون نتیجه را پیدا میکرد.

در نوامبر ۲۰۰۵، اولین نمایشگاه رسانه‌ های قابل‌حمل و کنفرانس پادکست سازی در مرکز همایشی در اونتاریوی کالیفرنیا برگزار شد. کنفرانس سالانه نام خود را به نمایشگاه پادکست ها و رسانه جدید تغییر داد که نهایتا در سال ۲۰۱۵ متوقف شد. همینطور در سوم دسامبر 2005، دیکشنری جدید آکسفورد، کلمه پادکست را به عنوان کلمه سال 2005 انتخاب کرد. اتفاقی که در سال 2006 هم مجددا افتاد.

پادکست گسترش پیدا می کند.

در فوریه ۲۰۰۶، بعد از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ایستگاه رادیویی لندن LBC اولین پلتفرم پولی پادکست یعنی LBC Plus، برای اولین بار در تاریخچه پادکست، افراد زیادی فهمیدند که پادکست سازی، پتانسیل تجاری قابل‌توجهی دارد.

کمدین انگلیسی ریکی جروایس که فصل اول مسابقه ریکی جروایس به یک شوی خیلی بزرگ تبدیل شد، یک سری جدید از پادکست عمومی را راه‌اندازی کرد.

مجموعه دوم از پادکست ها از طریق audible.co.uk توزیع شد و اولین پادکست بزرگی بود که برای دانلود یک هزینه 95 سنت به ازای هر اپیزود نیم ساعته را به شنوندگان تحمیل میکرد.

اولین مجموعه از پادکست ریکی جروایس توسط شرکت اینترنتی Positive توزیع شد و از طریق وب سایت روزنامه گاردین به بازار عرضه شد و این پادکست موفق ترین پادکست دنیا برای چندین سال بود و در نهایت بیش از ۳۰۰ میلیون دانلود آن هم توسط افراد مختلف ( دانلود شده توسط 300 میلیون نفر، نه 300 میلیون بار ) تا مارس ۲۰۱۱ به دست آورد.

حتی در فرمت اشتراک جدید آن، نمایش ریکی جروایس بطور مرتب پردانلود ترین پادکست روی آی تیونز بود. برنامه آدام کارولا رکورد جهانی گینس را با دانلود کل ۶۰ میلیون نفر به دست آورد اما در عین حال گینس حاضر نشد قبول کند که پادکست ژروایس بیش از پنج برابر نمایش کارولا، در همان زمان که هر دو پادکست پخش میشد، دانلود داشته است.

در فوریه ۲۰۰۶، پادکستر لس آنجلسی Lance Anderson تقریبا به اولین فردی تبدیل شد که یک تور زنده پادکست اجرا کرد!

تاریخچه پادکست حرفه ای تر میشود!

فستیوال پادکست The Lance anderson ۳ فوریه ۲۰۰۶)یک شامل یک نمایش که بلیط های آن سریع به فروش رفت در مرکز لیورپول انگلستان و یک نمایش تئاتری در سالن تئاتر روز در دانشگاه edge hill میشد که شامل حضور mark hunter از سری پادکست های tartan podcast، و چندین نفر از برنامه های دیگر مثل top of the pods و برنامه موسیقی زنده میشد!

علاوه بر این، اندرسون همچنین برای شرکت در اولین فروم تاریخ در caret، مرکز تحقیقات کاربردی در فن‌آوری‌های آموزشی در دانشگاه کمبریج ۱ فوریه ۲۰۰۶)دعوت شد.

برنامه ای که توسط جاش نیومن مسئول دانشگاه شکل گرفته بود و تشکیل شده بود از دکتر کریس اسمیت از برنامه دانشمند برهنه، دبی مک گوون یک سخنران دانشگاهی و پادکستر در حوزه آموزش و نایجل پیش یک تهیه کننده حرفه ای موزیک و مربی پادکست سازی در مارس ۲۰۰۶، استفان هارپر نخست‌وزیر کانادا تبدیل به دومین دولتمردی تبدیل شد که یک پادکستر بود. (بوش از لحاظ فنی اولین کسی بود که در جولای 2005 این کار را کرد.)

در ژولای ۲۰۰۹،تاریخچه پادکست سازی کمی وارد وضعیت حقوقی خودش شد. شرکت VoloMedia حق ثبت اختراع پادکست را به نام خودش ثبت کرد. دیو واینر، و همکارش آدام کری که عملا اولین افرادی بودند که پادکست را اختراع کردند، بعدها به این نکته اشاره کردند که اختراع آنها حداقل دو سال زودتر از این حق ثبت اختراع به وجود آمده بود.

در ۲ فوریه ۲۰۰۶، ویرجینیا تک (موسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا و دانشگاه ایالتی ویرجینیا) اولین سری برنامه دانشگاهی با پخش منظم را در دانشگاه آغاز کرد. این برنامه پادکستی با چهار برنامه مداوم در هفته آن هم برای اولین بار برای یک دانشگاه بزرگ آمریکایی بود که به عنوان بخشی از کمپین آینده فن‌آوری دانشگاه ویرجینیا” آغاز به کار کرد.

در آوریل ۲۰۰۶، podcast کمدی “never not funny” ، هنگامی آغاز شد که مت بلکنپ از استدیو ASpecialThing با جیمی پاردو در مورد نمایش کمدی محبوب خود، مصاحبه کردند.

کمی بعد از آن، “never not funny” یک سری پادکست به همراه نسخه پولی ویدیوکست را راه اندازی کرد.

این پادکست هنوز هم از این فرمت پخش استفاده میکند، هفته ای دو پادکست، که یکی رایگان و یکی پولی است و نسخه پولی آن به همراه یک ویدیوکست عرضه می شود.

در اکتبر ۲۰۰۶ برنامه رادیویی “زندگی آمریکایی” شروع به ارائه یک نسخه پادکستی برای شنوندگان کرد. از آن زمان تا کنون، این برنامه به طور مداوم یکی از پردانلودترین پادکست ها بوده‌است و به طور متوسط حدود ۲.۵ میلیون دانلود در هر قسمت دارد.

در مارس ۲۰۰۷ هم پس از اینکه جک و استچ هر دو برگزار کننده آن، از برنامه STAR لس‌آنجلس، اخراج شدند، پادکست خود را راه اندازی کردند.

با اشتراک های 5 دلاری ، مشترکین به یک برنامه یک ساعته و بدون تبلیغات دسترسی داشتند،

آن‌ها به طور رایگان در سراسر کالیفرنیای جنوبی ، در فروشگاه های بستنی، رستوران و بار ها برنامه های محلی پادکستی برگزار میکردند.

با یک اجرای موفق ۱۲ ساله و بیش از ۲،۷۰۰ قسمت، برنامه جک و استنچ در بین طولانی‌ترین پادکست ها از لحاظ برگزاری متوالی قرار گرفته است.

پادکست های سریالی ! اتفاقی نو در تاریخچه پادکست

در سال ۲۰۱۴، برنامه “زندگی آمریکایی” اولین فصل از پادکست های سریالی را آغاز کرد.

این سری یک موفقیت غیرمنتظره بود و به ۶۸ میلیون دانلود در پایان فصل اول رسید و اولین پادکستی تبدیل شد که توانست برنده جایزه Peabody شود.

این برنامه به عنوان یک پدیده توسط اصحاب رسانه‌ای شناخته شد، برنامه ای که باعث روی بورس آمدن پادکست های ” جنایات واقعی ” شد.

برنامه‌های جنایات واقعی مانندقاتل محبوب من”،Crimetown” وCasefile” بعد از انتشار این پادکست سریالی تولید شدند و هر کدام از این برنامه ها به اندازه خودشان موفق شدند.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، بررسی‌ها نشان داد که تعداد شنوندگان برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ کاهش‌یافته است. با این حال بعد از پخش بعضی از این سریال ها، تعداد شنوندگان دوباره ۳ % افزایش یافت.

پادکست سازی در سال ۲۰۱۷ هنگامی که نیویورک‌تایمز، پادکستی برای اخبار روزانه را آغاز کرد، به مرحله جدیدی از دوران بلوغ خودش رسید.

برنامه روزانه برای مطابقت با سرعت سریع اخبار مدرن طراحی شده‌ بود و این برنامه ویژگی هایی از جمله پخش زنده و ارائه مهم ترین گزارش های هر روز روزنامه را داشت.

تا ماه می سال ۲۰۱۹ میلادی، این برنامه بیش‌ترین شنونده ماهانه ایالات‌متحده در تمام دسته بندی های پادکست را داشت.

کمی بیشتر در مورد ویدیو کست

کمی درباره ویدیوکست

یک ویدیو کست یک مدل پادکستی است که حاوی محتوای ویدئویی است. برنامه های سریالی اینترنتی اغلب به صورت ویدیوکست به دست مخاطبانشون میرسند. “روزهای بن بست , یک فیلم با ژانر کمدی سیاه در مورد یک آخرالزمان زامبی ای بود که از ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ منتشر شد, اغلب اون رو حتی به عنوان اولین ویدیو کست قبول دارند. “هرگز خنده‌دار نیست” که یک پیشگام در ویدیو کست بود.

برنامه h3h3’s h3 و جو rogan تجربه دو نمونه از یک سلسله ویدیوکست هستند, که بسیاری از آن‌ها در حال حاضر، به جای بخشی از یک فید خبرخوان (که زمانی بسیار رایج بود چون مدل ویدیو کست ها مدل جدیدی از محتوا محسوب میشد)، در یوتیوب قابل دسترسی هستند .

تفاوت کلیدی بین یک ویدیو بلاگ و یک ویدیوکست, طول برنامه های آنها است. در حالی که یک ویدیو بلاگ ممکن است از لحاظ فنی یک ویدیوکست باشد,این فقط فیلم‌های بلند صحبت محور هست که به طور کلی یک پادکست ویدیویی تلقی می‌شوند.

سعی کردیم در این مقاله هشتپاد خیلی گسترده و با جزئیات زیاد تاریخچه پادکست سازی ، از روزی که صدا به عنوان یک افزونه به دنیای تکنولوژی اضافه شد، تا وقتی که امروز صدها هزار کانال هر روزه در حال ایجاد پادکست های جدید هستند رو برای شما مرور کنیم.

امیدواریم این مقاله از سری مقالات هشتپاد هم برای شما مفید بوده باشه.

درباره‌ی مهدی وفایی

نویسنده‌ای عاشق کتاب صوتی، پادکست و پادکست‌سازی

همچنین ببینید

در برنامه ریزی ساخت پادکست باید به چه نکاتی توجه بشود؟ منتشر شده توسط هشتپاد

برنامه ریزی ساخت پادکست! خشت اول پادکست شما!

در مرحله قبلی ساخت پادکست از وبسایت هشتپاد به این نکته اشاره کردیم که قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *